Izbickie golasy



Potrawa iście nasza, z naszego powiatu, z naszego podwórka. Popytajcie babcie czy tego nie robiły ze swoimi mamami, jak skończone było wypiekanie chleba i piec był na tyle rozgrzany, żeby jeszcze coś doszło. Potrawa jest wpisana na Listę Produktów Tradycyjnych Województwa Lubelskiego, a przepis otrzymaliśmy od Pani Eli Wójcik naszej przywódczyni duchowej, jeżeli chodzi o kuchnie regionalną. My smak przełamaliśmy serwując potrawę z delikatnym sosem na bazie śmietany, jogurtu, czosnku i natki pietruszki.



Składniki:

1 szklanka kaszy gryczanej
1/2 kg ziemniaków
3 łyżki masła
1/4 kg twarogu
2 jaja
świeże liście chrzanowe
sól, pieprz


Ziemniaki ugotować, zgnieść, dodać masło i surową kaszę gryczaną. Ciągle mieszając pozostawić na wolnym ogniu przez 10 minut. Przestudzić, dodać pokruszony twaróg, jaja, przyprawy i wyrobić na jednolitą masę. Można dodać podsmażoną cebulkę jak do pierogów ruskich lub kilka ząbków czosnku przeciśniętych przez praskę. Zawijać w liście chrzanowe i układać na wysmarowanej masłem blaszce. Zapiekać w temp. 130-140°C około 30 minut.  















Komentarze

  1. Witam .. Nie słyszałam o tych golaskach .. są fajne,
    Jestem z okolic Izbicy i zbieram przepisy z Kresów i mojego regionu. Pochodzę z Wirkowic.
    Na blogu zamieściłam juz sporo przepisów .. chętnie bym porozmawiała w ramach wymiany doświadczeń, przepisów... pozdrawiam renireni33@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest kilka wersji tej potrawy, ale nam ten przepis "sprzedała" Pani Elżbieta Wójcik z Lublina, której rodzice i teściowie pochodzą z naszej gminy i ona pamięta smak tej potrawy z dzieciństwa. Od czerwca tego roku golasy wpisane są na Listę Produktów Tradycyjnych w naszym województwie. A sama potrawa jest jeszcze znana wśród starszych mieszkańców Gminy Izbica, proszę popytać. Nam udało się to potwierdzić. I jeszcze to, że po wypieku chleba w piecach chlebowych piekło się albo gołąbki albo właśnie golasy. Pozdrawiamy i zapraszamy do wymiany interesujących przepisów.

      Usuń
    2. Moja babcia z Wirkowic golasy piekła na kapuścianych liściach , odtworzyłam je, piekąc w piekarniku na kamieniu do pizzy :) wyszły wyśmienite, mama potwierdzila, bo ja ich nie pamiętam.
      http://gotowanie-jest-latwe.blogspot.com/2011/05/golasy-na-lisciu-kapuscianym.html

      Usuń
  2. Nie znam, mama nie robiła, ale interesujące 😋

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty